SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1260 >>

باب: من اكتتب في جيش فخرجت امرأته حاجة، وكان له عذر، هل يؤذن له.

140. ORDUYA YAZILAN BİR KİMSENİN HANIMI HAC İÇİN YOLA ÇIKARSA VEYA MAZERETİ BULUNURSA KENDİSİNE İZİN VERİLİR Mİ?

 

حدثنا قتيبة بن سعيد: حدثنا سفيان، عن عمرو، عن أبي معبد، عن ابن عباس رضي الله عنهما: أنه سمع النبي صلى الله عليه وسلم يقول: (لا يخلون رجل بامرأة، ولا تسافرن امرأة وإلا معها محرم). فقام رجل فقال: يا رسول الله، اكتتبت في غزوة كذا وكذا، وخرجت امرأتي حاجة، قال: (اذهب، فحج مع امرأتك).

 

[-3006-] Abdullah İbn Abbas dedi ki: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurduğunu işittim: "Bir kimse hanımından asla ayrı kalmasın ve bir kadın da yanında kendisiyle evlenmesi haram olan bir yakını bulunmadan yolculuğa çıkmasın!" Bunun üzerine birisi kalkıp: "Ey Allah'ın Resulü, ben şu ve şu savaşlara katılmak üzere adımı yazdırdım ve hanımım da hac için yola çıktı" dedi. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem de ona: "Hemen git ve eşinle birlikte hac vazifesini yerine getir!"

 

 

AÇIKLAMA:     

 

1. Bu durumda olan kimseler açısından hac ibadeti, cihaddan daha üstündür. Çünkü buradaki olayda hac ibadeti söz konusu şahıs için nafile iken hanımı için farz-ı ayndır. İşte bu şahıs nafile bir hac ederken hanımına da farz-ı ayn olan hac yaptırmaktadır. Dolayısıyla iki farklı amacı gerçekleştiren hac ibadeti cihada göre daha üstün olur. Zira bu şahıs bulunmasa bile cihadın amacı gerçekleşecektir.

 

2.Orduya yazılmak meşru olan bir uygulamadır.

 

3. Devlet başkanı / komutan, halkın / askerlerin yararına uygun çözümler getirmelidir.